berzanjobbskuggar.blogg.se

Följ vår resa till Fraga i norra Spanien där vi ska jobbskugga. Här får ni se hur vi arbetar och vi som ska resa heter Erik, Kristian och Magnus.

Fredag och summering

Publicerad 2016-04-18 20:20:11 i Allmänt,

Fredagens aktiviteter bestod av ett antal lektionsbesök där vi fick se hur man jobbar med elever med särskilda behov, engelsklektion och frågestund med elever från år 8.

De jobbar lite annorlunda med specundervisningen här, två små grupper med ett antal elever. Inte alls som på Berzan och vi anser att det finns både fördelar och nackdelar med sättet de jobbar på. Eleverna känner sig å ena sidan exkluderade och å andra sidan får de den utbildning och det stöd de behöver, och vet om det. 

På engelsklektionen framfördes en presentation om olika högtider man firar i Fraga med omnejd. Sen fick eleverna ställa frågor till oss. De är väldigt nyfikna på,Sverige och ställer många frågor som både är förberedda och spontana. 
Det blev en väldigt intensiv och rolig avslutande dag på vår vecka. 

Summering:
Kristian: Jag har haft en fantastisk vecka som gett mig enormt många erfarenheter och det jag verkligen tar med mig hem är den naturliga och självklara omtänksamheten mellan elever och lärare. Vi jobbar mycket på Berzan med att skapa en "VI"-känsla och i Fraga och Spanien är de mil före oss i det arbetet. 
Socialt är jag överväldigad av gästfriheten som vi mött av todos (alla) oavsett ålder och roll. 
Jag är tacksam som fått den här möjligheten att utvecklas både som skolvärd på Berzan och som människa.

Erik: Den här veckan har bjudit på ovärderliga erfarenheter, både i yrket som skolvärd och som person. Vi har blivit så fantastiskt väl omhändertagna. Var vi än har varit så har vi mötts av en otrolig värme, både från elever och personal. Det finns en stark känsla av välvilja i alla avseenden. I klassrumssituationer känner man även av värmen som finns i relationen mellan lärare och elever. Det har varit ett privilegium att få uppleva det här. 

Magnus:
En underbar vecka som var mycket givande för oss alla, jag har lärt mig otroligt mycket och har fått ett minne för livet utav lärare och elever på Bajo Cinca. De har visat oss en fantastisk gästvänlighet och stora hjärtan. Vikten av att arbeta tillsammans  med äkta glädje för att skapa den bästa lärande miljön för eleverna är de som jag framförallt  kommer att ta med mig. Stort tack alla ❤

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-04-21 21:39:44

Härligt jobb grabbar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela